Alle weblogberichten

Een traject "ik + jij = wij"

7 juni 2019

Elke keer is het weer fijn om écht in de groep te zijn, samen met de leerkracht de sfeer, het systeem, de kansen en positieve punten eruit te lichten. Telkens is het weer een mooie uitdaging om naast de leerkracht te staan en de groei en ontwikkeling van leerlingen en leerkracht(en) te zien. In elke groep zie je leerlingen die het graag goed willen doen, leerkrachten die bewust en met hun hart het onderwijs in zijn gegaan maar elkaar ergens gaandeweg kwijt zijn geraakt.

De uitdaging: een positiever groepsgevoel

Op de mailing rondom de pilot ‘ik + jij = wij’ kwamen 14 aanmeldingen, dit terwijl wij plek hadden voor 2 coachingstrajecten. Eén van de trajecten was op de Hannie Schaftschool in Zandvoort. Hier had meester Barry van groep 5 de volgende hulpvraag aan mij: ‘Hoe kunnen we deze klas een positiever groepsgevoel geven en beter leren samenwerken?’ Op 22 november fietste ik naar Zandvoort om daar de eerste les te geven van de lessencyclus. In de drie lessen die ik gaf, bemerkte ik dat de leerlingen in deze groep het graag goed wilden doen, dat ze graag veel en vaak hun kennis of ervaringen deelden, actief betrokken waren, maar elkaar ook weinig ruimte gaven, elkaar weinig gunden en soms fel of negatief op elkaar reageerden.

De aanpak

Naar aanleiding van literatuur, bronnen en eigen praktische ervaringen, putten we met de pilot uit een zelf gemaakt bronnenboek. De aanpak en werkvormen die ingezet zijn in groep 5 waren onder andere:

  • Het nogmaals doorspreken van de klassenregels en het waarom hierachter;
  • Het benoemen en tekenen wat er al goed gaat in de klas;
  • Het elkaar nog beter leren kennen tijdens spelletjes: Kinderkwaliteitenspel, luisterspelletjes, elkaar spiegelen;
  • Door leerlingen te laten nadenken over oplossingen;
  • Door de inzet van coöperatieve werkvormen: Wandel-wissel uit, placemat, woordenweb;
  • Door te oefenen met complimenten geven en ontvangen;

Na de eerste drie lessen, wisselden wij van rol en gaf Barry les 4, 5 en 6. Bij sommige opdrachten of lessituaties deelden wij instructie en wisselden wij elkaar af (co-teaching). Barry en ik zagen stap voor stap meer rust in de groep ontstaan.

Het resultaat

Aan het einde van de lessencyclus was de groep positiever, konden leerlingen meer van elkaar hebben en was de luisterhouding verbeterd. Meester Barry gaf aan: ‘Ik ben me er nu nog meer van bewust dat elkaar beter kennen écht een voorwaarde is voor het opbouwen van een goede, fijne sfeer in een groep.’ Barry ziet dat de groep punten uit de lessen heeft opgepakt en hij ‘hoort het terug’. Natuurlijk blijven er nog leer- en aandachtspunten over.
Ook persoonlijk is er wat veranderd. Barry geeft aan nog bewuster bezig te zijn met het geven van complimenten. Tevens geeft Barry aan dat zijn zelfvertrouwen afgelopen periode gegroeid is. Bij de laatste les vierden wij gezamenlijk het succes, de leerlingen pakten een schelp met hun naam erop en gaven zichzelf een compliment. We aten een stuk cake met veel slagroom! Met een lach op mijn gezicht, stapte ik de school weer uit.