Alle weblogberichten

Leren lezen, het blijft iets magisch

30 september 2020

Deze maand in ons blog: Nienke Bolderheij, consulent bij PO ZK, is op bezoek bij De Peppelaer. In het kader van het project Versterken Leesonderwijs, neemt zij een kijkje in groep 3 van het duo Sanne Nieuwenhuijsen en Irina Kleinlooh. Nienke praat met hen over de manier waarop zij het leesonderwijs in hun groep vormgeven. Behalve instructie en oefening, staat daarbij verdieping en afwisseling centraal. Met gevarieerde lessen vol beweging en activiteit, maken en houden Irina en Sanne hun leerlingen enthousiast voor lezen. In dit blog vertellen ze er alles over.


Het leerkrachten duo Irina en Sanne 

Vertel eens over het leesonderwijs op de Peppelaer
‘Op de Peppelaer werken wij met de leesmethode Lijn 3, vanaf groep 4 is dat de voortgezet technisch leesmethode Estafette. Er is in het rooster ruimte gemaakt om een aantal keer per week verdieping aan te bieden binnen het leesonderwijs en het bijbehorende thema. School-breed noemen we dit O&O, Onderzoekend en Ontwerpend leren. In groep 3 worden de thema’s van Lijn 3 op die O&O momenten verder uitgediept. Bij het thema De Bakker richten wij bijvoorbeeld een bakkerswinkel in, we organiseren we een bezoek aan een echte bakker, we oefenen het lezen van het broodbakrecept en we bakken brood. Ook komt jaarlijks het thema Literatuur aan bod. Kinderen schrijven met elkaar een boek en maken hierbij illustraties. De leerlingen mogen in de kleuterbouw voorlezen. En ieder jaar komt er een schrijver op bezoek of kijken we met de school naar een toneelvoorstelling naar aanleiding van een prentenboek. Zo stimuleren we het leesonderwijs en verdiepen wij het door passende uitjes, ervaringen en specialisten die bij ons op bezoek komen.'


'
Verder houden we het leesonderwijs in het algemeen zo afwisselend mogelijk. Vanuit Lijn 3 zijn er vele suggesties om lessen te variëren. De leerlingen stempelen woordjes, schrijven woordjes, leggen ze op hun letterborden en werken op de IPad met de educatieve software. We zetten ook veel ander spelmateriaal in waarbij letters en woordjes leren aan bod komen. Verder doen we veel spelletjes op het gebied van lezen waarbij de kinderen kunnen bewegen. We laten de leerlingen bijvoorbeeld springen als ze een bepaalde letter horen, of ze mogen tijdens het Lijn 3 aanbod onder hun tafel kruipen om daar met een leesmaatje te lezen, of lekker in een zelfgekozen – gekke – houding lezen.’

 Wanneer zie je de leerlingen echt genieten? 
‘Tijdens de spelmomenten en het bewegend leren. Het spelen in de hoeken vinden wij in groep 3 ook nog steeds heel belangrijk. Juist deze afwisseling hebben deze jonge kinderen nog echt nodig. Naast het reguliere programma vanuit de lees- en rekenmethode bieden we dan ook zoveel mogelijk diverse werkvormen aan: knutselen van letters, letters voelen, letters kleien. Eigenlijk beden we ‘voor ieder wat wils’.Wij merken als leerkrachten allebei dat hierdoor de betrokkenheid van kinderen bij het leesproces groeit.’

 Hoe betrekken jullie de ouders van groep 3 bij het leesonderwijs? 
‘De ouders worden heel sterk betrokken bij het leesonderwijs. De leerkrachten delen veel foto’s en informatie via de app Social Schools. Bij de start van het schooljaar ontvangen ouders een uitgebreide informatiebrief waarin staat wat er in groep 3 allemaal gedaan wordt en er staat een uitleg in over de methodes die we gebruiken. Na elk thema sturen we hen een nieuwsbrief via deze app waarin we uitgebreid vertellen wat de kinderen allemaal leren in de groep tijdens dat thema en waar de kinderen ’staan’ in het leesproces. Zeker in deze tijd, nu de ouders de klas niet in mogen, zorgen we ervoor dat we hen goed op de hoogte houden zodat ze toch volop kunnen meegenieten.’

Welk boek lezen jullie nu voor in groep 3? 
‘Dit boek!’

Vandaag – 30 september – begint de Kinderboekenweek! Zijn er op De Peppelaer tradities hieromtrent?
‘In de groepen 3 en 4 wordt elk jaar aandacht besteed aan de Kinderboekenweek. We openen de week met een gezamenlijke voorstelling van de leerkrachten. Dit kan een toneelstuk, een filmpje of een voorleesmoment zijn. Vervolgens werken, spelen, zingen, praten en lezen we over het landelijke thema en geven we aandacht aan boeken. Voorheen werd onze Pep Bieb omgetoverd in een Kinderboekenwinkel waarin we boeken tentoonstelden in samenwerking met Kiekeboek, de kinderboekenwinkel in Haarlem. De ouders konden via een bestellijst in ons winkeltje boeken bestellen. Op deze manier promootten we het lezen van boeken en profiteerde Kiekeboek van onze verkoop. En zo konden wij weer extra boeken bij hen bestellen. Helaas kan dat dit jaar niet op deze manier, maar de aandacht voor de Kinderboekenweek blijft staan!’