Alle categorie berichten

HDT vanaf feb 2019 op vijf scholen!

16 juli 2018

Voor de herfstvakantie organiseerden het team tutoren een HDT rekenles met smoothies. We begonnen met een energizer om de leerlingen op te warmen voor de bijzondere les. In de Ready To Go werden er vragen gesteld over wat voor smoothie je lekker vindt en welke ingrediënten je daarvoor nodig hebt. Door samen rekensommen op te lossen, kwamen de leerlingen achter een recept voor een gezonde smoothie voor 4 personen. Echter, een groepje bestaat uit 2 leerlingen en 1 tutor dus moesten de leerlingen nog in de juiste verhouding de hoeveelheden berekenen voor 3 personen.
Vervolgens mochten de leerlingen de smoothies echt gaan maken. De bosvruchten en zonnebloempitjes werden in grammen gewogen en de kokosmelk en sinaasappelsap werd in milliliters afgemeten. Daarna mochten de leerlingen zelf de ingrediënten in de blender doen. Iedereen ging actief aan de slag en genoot achteraf van een heerlijke smoothie. Naast het realistisch rekenen met smoothies, zijn we gewoon ook druk bezig om ons curriculum af te werken. In januari 2019 zal namelijk alweer de laatste HDT les voor deze leerlingen worden gegeven. Vanaf 4 februari 2019 gaan we een mooie doorstart maken. Heel fijn dat we op de vier scholen waar we nu ook HDT geven, genoeg (groep 7) leerlingen hebben die binnen de criteria vallen, zo komt het dat we op deze vier scholen weer leerlingen kunnen gaan begeleiden: CBS De Wadden - locatie Boerhaavewijk, RKBS Don Bosco, OBS De Globe en de Martin Luther Kingschool Er neemt vanaf februari 2019 ook een nieuwe school deel: CBS De Wadden - locatie Molenwijk. Wij hebben er nu alweer zin in!

 

Interview met Bowen Paulle, hoofdonderzoeker High Dosage Tutoring

Bowen Paulle is universitair docent Sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en leidt het onderzoek naar High Dosage Tutoring (HDT) in Nederland. Hij onderzocht samen met zijn onderzoeksteam de effecten van ons eerste uitgevoerde HDT-project: Mundus More Math. Dit was een 5 maanden lang project op een middelbare praktijk- en vmbo-school in Amsterdam Nieuw-West. Nu onderzoekt Bowen met zijn onderzoeksteam de effecten van HDT bij The Bridge Skills Lab-Haarlem. Hij is geregeld op de scholen te vinden, maar er gebeurt ook veel onderzoek achter de schermen. Wij interviewden hem over zijn werk.

Wat kun je vertellen over het onderzoek naar HDT op de middelbare school in Amsterdam?
“De helft van de leerlingen uit de eerste klas werd willekeurig geselecteerd om deel te nemen aan HDT. In 5 maanden tijd hebben leerlingen die HDT kregen 71% van de kloof gedicht ten opzichte van het 1F-niveau (eind basisschool niveau), voor leerlingen die geen HDT kregen was dit 17%. Dit hebben we gemeten aan de hand van een taalloze rekentoets aan het begin en het einde van het project. De leerlingen uit praktijkonderwijs die HDT kregen, deden het beter dan de leerlingen uit vmbo die geen HDT kregen. Na een half jaar hebben we gecontroleerd of het effect van HDT was weggeëbd, en dit was nauwelijks het geval. Ook toonde het onderzoek aan dat tutorleerlingen meer vertrouwen in anderen kregen.”

Nu vindt het project plaats in Haarlem op verschillende basisscholen. Wat is het verschil voor het onderzoek?
“In Haarlem krijgen de leerlingen een jaar HDT, en dat vindt plaats voorafgaand aan het moment waarop ze hun schooladvies krijgen. De rekentoetsen verschillen ook. Een ander verschil voor het onderzoek is dat leerlingen nu niet willekeurig geselecteerd zijn. We kunnen hen vergelijken met leerlingen die eerder in groep 7/8 zaten en hun klasgenootjes. We hopen dat de tutorleerlingen in Haarlem net zo zullen groeien als de leerlingen in Amsterdam!"

Consulenten

Nienke Bolderheij