Alle categorie berichten

Fresh start!

21 maart 2019

Trots zijn wij op het feit dat het 2e loopjaar van het HDT project (‘The Bridge Skills Lab Haarlem’) is gestart! Sinds 4 februari 2019 zijn we met 48 groep 7 leerlingen begonnen. De tutoren zijn zeer hartelijk ontvangen op de 5 deelnemende scholen. De tutoren zullen voor een geheel jaar les gaan geven aan deze groep leerlingen, dus dit betekent dat we met deze leerlingen mee zullen gaan naar groep 8. Er zijn drie tutoren die vorig jaar ook al HDT hebben gegeven in Haarlem en er zijn drie nieuwe enthousiaste tutoren aangesteld. In de lessen besteden we aandacht aan rekenen, maar ook aan concentratie, samenwerking en een juiste werkhouding. Het doel is ervoor te zorgen dat de leerlingen in gaan zien dat door veel te oefenen en in zichzelf te geloven, iedereen goed kan worden in rekenen. Er is wekelijks contact met de ouders en de tutoren wisselen informatie uit met het schoolpersoneel om de leerlingen zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen. We zijn met een Fresh Start begonnen en kijken uit naar een het voortzetten van de voorspoedige samenwerking!

Sinds februari 2019 wordt er dus ook tutorles gegeven op een nieuwe school: Basisschool De Wadden – locatie Molenwijk. Wij spraken met Claudia Scholten, de Interne Begeleider (IB’er) voor leerlingen van groep 5 tot en met groep 8. Ze houdt zich bezig met het begeleiden en ondersteunen van leerlingen en leerkrachten.

Waarom wilde De Wadden Molenwijk deelnemen aan het project?

Een van mijn taken als IB’er is om uit te zoeken wat programma’s zijn die werken, evidence-based programma’s. Toen ik over dit project hoorde, heb ik de onderzoeksrapportages uit de Verenigde Staten bekeken. Wij kunnen als school echt een verschil maken voor de toekomst van kinderen. Dus vanuit die invalshoek ben ik altijd op zoek naar nieuwe programma’s en ik denk dat dit project een verschil kan maken voor onze leerlingen.

Hoe vind je dat het project op deze school gestart is? Wat zijn je eerste indrukken?

Wat ik zie is dat kinderen met plezier naar de HDT-lessen gaan. En ik zie dat ze allemaal betrokken zijn bij hun werk. Ik heb het idee dat ze met veel aandacht en inspanning leren.”

Wat verwacht je van het project?

Ik geloof er heel erg in dat hun rekenplezier gaat toenemen! Ik gun deze leerlingen dat ze ontdekken dat als je iets oefent, dat je het ook kunt beheersen. Ik hoop dat ze ontdekken dat dat mogelijk is als je je inzet en je vragen durft te stellen. Dat is misschien niet meetbaar, maar ik denk dat ze naast rekenen ook veel andere dingen leren bij HDT die niet meetbaar zijn.”

 

Leerlingen aan de slag, op basisschool de Globe: