Alle categorie berichten

De Rekenroute en Verhaalsommen

28 juni 2019

De Rekenroute en Verhaalsommen

We willen iedereen bedanken die afgelopen dinsdagavond (25 juni) naar de warme, gezellige Rekenroute gekomen is! Het was een fijne avond vol rekenplezier voor jong en oud. Ouders, leerlingen, tutors en geinteresseerden liepen mee met de route, dank allen!

Verhaalsommen worden ook wel redactiesommen of contextsommen genoemd. Verhaalsommen komen bij de HDT-leerlingen iedere donderdag aan bod op 'verhaalsommendag'. We beginnen de donderdag altijd met een energizer, om iedereen in beweging te krijgen en enthousiast te maken voor de verhaalsommen. De verhaalsommen optellen & aftrekken en vermenigvuldigen & delen komen als eerst aan bod. Dit is in dezelfde volgorde als ons reguliere rekencurriculum is opgebouwd. Daarna gaan we verder met schatten & afronden en decimale getallen, gevolgd door breuken en procenten.

Om de verhaalsommen op te lossen mogen de tutorleerlingen gebruik maken van de BOU-Check. De BOU-Check is een door ons ontwikkeld hulpmiddel dat we gebruiken bij het oplossen van de verhaalsommen. Zo staat de B voor Begrijpen, O voor Ordenen en U voor Uitrekenen en vervolgens de Check. Op deze manier wordt de informatie voor leerlingen overzichtelijker, meer behapbaar en kunnen leerlingen in alle rust en met zorgvuldigheid stapsgewijs complexe verhaalsommen oplossen. Verhaalsommen komen uiteraard veel voor in de Cito-toetsen en tevens in het dagelijks leven. Om die reden vinden we het belangrijk de leerlingen hier een extra steuntje bij in de rug te geven

Tevens hebben we altijd een themavraag in het lokaal hangen wat vaak ook een uitdagende verhaalsom is. De themavraag hangt een aantal weken aan de muur en wordt in de duo’s gemaakt wanneer de tutor het hier tijd voor vindt. Vervolgens wordt de themavraag klassikaal besproken of twee leerlingen mogen voor de groep de themavraag uitleggen. Het is altijd bijzonder om te zien hoe trots de leerlingen zijn over de juiste oplossing. We proberen de themavraag ook aan te laten sluiten bij de actualiteit om te laten zien welke rol rekenen in het dagelijks leven heeft. 

Ook leerlingen zelf maken verhaaltjessommen, lees mee en los ze op?!:

Samira rent 25 km, Lotte rent 45 km. Hoeveel km is dat samen?

Lisa en Lola eten een ijsje. Lisa eet 2/3 van haar ijsje, Lola eet 4/3 van haar ijsje. Hoeveel eet Lola meer dan Lisa?