STAAL voor potentiële OPP-leerlingen in de onder/middenbouw


4 oktober 2017 om 08:53u
Beste allen,

Wij werken voor het tweede jaar met de - fantastische - methode STAAL. Deze klassikale en effectieve aanpak doet de taal/spellingvaardigheden van veruit de meeste kinderen goed. Maar er zijn ook leerlingen voor wie dit echt te snel gaat. We merken dit met name in de lagere groepen. Bij ons wordt halverwege groep 3 - als de code is gekraakt, zullen we maar zeggen - overgeschakeld van Lijn 3 naar STAAL, maar een enkeling is hier echt nog niet aan toe. Het lijkt erop dat we al heel vroeg een keuze moeten maken om leerlingen voort te laten gaan op een eigen leerlijn, want we merken nu in groep 4 dat de echt moeizame lezers een grotere achterstand oplopen omdat ze STAAL echt niet bij kunnen benen. STAAL biedt voor zover wij het kunnen doorgronden weinig aanknopingspunten voor leerlingen die echt aanbod/aanpak nodig hebben onder de ondergrens van het regulier gedifferentieerde aanbod. Aangezien STAAL juist een sterk klassikale aanpak voorstaat, waarbij de individuele oefentijd per les relatief kort is t.o.v. de instructie en de begeleide in-oefening, kunnen deze echt taalzwakke leerlingen maar mondjesmaat profiteren van de taal/spellingles, waardoor de achterstand eerder oploopt dan kleiner wordt. Zijn er scholen die met STAAL werken die dit herkennen en een manier hebben gevonden hier goed mee om te gaan?

Groet, Willeke Heijkoop van De Peppelaer
Johanneke Mijnhardt
(Passend Onderwijs - Zuid Kennemerland)
18 oktober 2017 om 08:49u
Hoi Willeke,

Op woensdag 15 november wordt er tussen 14.15-14.45 uur een webinar georganiseerd rondom STAAL. Er is dan ook ruimte om specifieke vragen te stellen. Wellicht heb je daar wat aan. Via deze link kun je meer informatie vinden:

https://www.malmberg.nl/basisonderwijs/bijeenkomsten/webinar-staal.htm

Veel Succes!

Plaats een reactie:

Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen

Ga terug naar forum