Alle categorie berichten

Tweede meting HB onderwijs

27 september 2023

In de tweede helft van het afgelopen schooljaar, hebben wij onder onze scholen voor de tweede maal een onderzoek uitgezet met betrekking tot de stand van zaken van het onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen in Zuid-Kennemerland. Eerder gebeurde dit in 2019; de uitkomsten van deze Eerste meting hebben geleid tot allerlei initiatieven binnen het door de overheid gesubsidieerde project Versterken onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. (Meer hierover lees je op de projectpagina.) Deze initiatieven hebben hun vruchten afgeworpen, zo kunnen we concluderen uit de resultaten van ons herhaalde onderzoek. 

Op basis van de uitkomsten van de recente Tweede meting stand van zaken HB onderwijs, kunnen wij vaststellen dat de afgelopen jaren grote stappen voorwaarts zijn gemaakt als het gaat om passend onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Zo zijn er veel meer scholen met een HB-specialist in de gelederen, is de kennis en kunde over het (vroeg) signaleren van hoogbegaafdheid en het afstemmen op de bijbehorende onderwijsbehoeften fors toegenomen en is in het algemeen veel vaker sprake van schoolbreed beleid op basis van een breed gedragen visie, als het gaat om aanbod en aanpak m.b.t. hoogbegaafdheid.
Een samenvatting van de uitkomsten vind je in dit document.
Het gehele verslag is te vinden bij de downloads op de projectpagina.

Natuurlijk blijven er ook nog genoeg puzzels over. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vraagstukken rondom leerlingen met een 'dubbel bijzonder' profiel, die naast hun hoogbegaafdheid ook andere - soms complexe - onderwijsbehoeften hebben. De komende jaren blijven wij danook inzetten op het verder versterken, verdiepen en verspreiden van de HB-expertise op en rond onze scholen. Zowel binnen de reguliere als de gespecialiseerde setting. Dit zie je bijvoorbeeld terug in het professionaliseringsaanbod voor leerkrachten, HB-specialisten en IB-ers. Meer hierover lees je elders in deze nieuwsbrief.