Verbinding maken en houden
20 januari 2025
Sinds dit schooljaar is op een kleine twintig basisscholen in Zuid-Kennemerland een brugfunctionaris aangesteld. Deze vormt een belangrijke schakel tussen ouders, school en (maatschappelijke) organisaties daar omheen en/of in de wijk. Wat doet een brugfunctionaris eigenlijk precies? Petra Laagland - ambassadeur en brugfunctionaris van het eerste uur - vertelt er graag meer over. | ![]() |
Wie ben je, waar woon je, waar werk je?
Mijn naam is Petra Laagland, ik ben 55 jaar oud en ik woon in Hillegom. Sinds eind 2023 werk ik als brugfunctionaris bij basisschool De Talenten in Haarlem. Inmiddels zijn er zo’n twintig brugfunctionarissen in deze regio. Ik ben de ambassadeur als het gaat om het bijeenbrengen van deze collega’s om samen deze functie verder vorm te geven.
Wat doet een brugfunctionaris precies?
Eigenlijk doe ik precies wat het woord zegt: een brug slaan tussen kind, ouders, school en organisaties en instanties daar omheen. Verbinding maken en houden.
Als brugfunctionaris ben ik laagdrempelig en zichtbaar aanwezig in de school. En daardoor een vertrouwd gezicht voor ouders en kinderen. En voor de collega’s van De Talenten.
Zij kunnen allemaal met vragen bij mij terecht. Op een schooldag gaat het bijvoorbeeld om leerlingen die ‘uit hun dak gaan’ of over wie de leerkracht zorgen heeft. Daar heb ik dan een gesprekje mee. Soms leidt dat tot vervolgstappen richting passende hulp, vaak is even aandacht geven al genoeg en kan het kind weer door.
Bij ouders gaat het in feite net zo. De ene keer gaat het om een luisterend oor voor iemand die het hart wil luchten, de andere keer breng ik ouders in contact met de juiste personen en instanties. Denk aan het CJG, de praktijkondersteuner van de huisarts, de huurcommissie. Soms ervaren ouders een hoge drempel om daarheen te gaan, of lopen ze tegen een muur aan. Dan sla ik de brug tussen hen en zo’n instantie; desnoods ga ik met ze mee. Het gaat eigenlijk om alles wat de drempel naar passende hulp verlaagt.
Ik maak deel uit van het Kernteam van de school en zorg dat ik goed afstem met de interne begeleider van de school. We vullen elkaar aan.
Hoe is deze functie ontstaan?
In België bestaat de functie van brugfunctionaris al heel lang, naar volle tevredenheid. Dat concept is een jaar of 10 geleden overgenomen in Groningen in het primair en voortgezet onderwijs. Dat maakte zo veel verschil op die scholen, dat OC&W in 2023 pilots is gestart en één daarvan was De Talenten in Haarlem. Afgelopen jaar is de pilot omgezet in beleid en hebben scholen subsidie gekregen voor het inzetten van een brugfunctionaris voor drie jaar.
Wat heb je tot nu toe bereikt als brugfunctionaris?
Heel veel kleine dingen, die een heel groot verschil kunnen maken, maar die voor de mensen om wie het gaat om welke reden dan ook niet zo makkelijk te regelen zijn. Van een sociale indicatie voor kinderopvang zodat een kwetsbare moeder in de schoolvakantie ook tijd voor zichzelf heeft, tot een kinderfiets die ouders niet zelf kunnen betalen of schoolvervoer en een laptop voor een kind met autisme dat naar het voortgezet onderwijs gaat.
In het algemeen merk ik vooral heel veel verschil tussen het moment waarop ik startte als brugfunctionaris en nu. Een keer per week hebben we koffieochtend en kunnen ouders een uurtje blijven hangen. Soms praten we aan de hand van een thema, soms gewoon zoals het loopt. Op de eerste koffieochtend die ik organiseerde, wist ik niet wat ik meemaakte. Er was boosheid bij ouders en onvrede over van alles en nog wat. Maar langzamerhand is de stemming veranderd. Ouders zien me in de ochtend bij de voordeur staan en door de school lopen. Kinderen kennen me en komen spontaan langs voor een praatje of een knuffel. Dat zien ouders natuurlijk. Zij praten onderling, geven hun ervaringen door. Zo is het vertrouwen gegroeid en heeft het gesprek een heel andere toon gekregen.
Waar zitten volgens jou nog knelpunten?
Het startpunt van de brugfunctionarissen die nu vanuit de subsidie zijn begonnen, is heel verschillend. Waar de ene school al een heel duidelijk beeld had van de invulling van de functie en misschien al min of meer zo werkte, moet bij wijze van spreken het wiel op de andere school nog worden uitgevonden. Dan is drie jaar best kort om deze werkwijze goed neer te zetten. En als dan de subsidie ophoudt, wordt het spannend of er al voldoende staat om op door te pakken. Ik denk dat de noodzaak van deze functie sowieso zal blijven bestaan. Het zou het mooist zijn als scholen de brugfunctionaris kunnen opnemen in hun formatie en dat dit niet meer afhankelijk is van subsidie.
Welke tips heb je voor collega’s op de scholen?
Zoek elkaar op en wissel ervaringen uit als brugfunctionarissen. Zo krijgt deze functie steeds meer vorm en inhoud. Voor de meeste scholen is dit nieuw, neem de ruimte om een goede vorm te vinden. Het kan tijd kosten om het vertrouwen te winnen van de mensen met wie je te maken hebt. Maak afspraken met de interne begeleider over wie wat doet, zoek toenadering tot collega’s, ouders en kinderen. Zorg dat je zichtbaar en aanspreekbaar bent. Stel je open en probeer aan te voelen wat nodig is.
Meer informatie over de brugfunctionaris vind je op de pagina over gelijke kansen van het ministerie van OC&W. In Zuid-Kennemerland wordt vanuit de Gemeente, Jeugdhulp, de schoolbesturen en het samenwerkingsverband een paar keer per jaar een kenniskring voor brugfunctionarissen georganiseerd. Voor kinderen in Haarlem is de Haarlemse alliantie tegen kinderarmoede opgericht (HATKA). Kijk op www.hatka.nl voor een overzicht van Haarlemse organisaties en hun diensten en initiatieven tegen kinderarmoede.