Alle weblogberichten

Via (mee)maken naar zin in leren

24 mei 2025

Ook in ons samenwerkingsverband wordt alles in het werk gesteld om het landelijk toenemende aantal leerlingen dat (gedeeltelijk) niet naar school gaat omlaag te brengen. Een van de initiatieven in deze regio is de Schoterboswerkplaats op IKC Schoterbos, onderdeel van IKC Zuid-Kennemerland. Op deze plek – waar onderwijs en jeugdhulp samenkomen – werken leerlingen onder begeleiding van een vakleerkracht en een jeugdhulpverlener aan het terugvinden van de motivatie om te leren door middel van maken/creëren, outdoor-activiteiten en sporten.

Neurodiversiteit
De visie achter de Schoterboswerkplaats is gebaseerd op het gegeven van neurodiversiteit. Het idee hierachter is dat verschillen in de werking van het brein – zoals bij ADHD, autisme, dyslexie, hoogbegaafdheid en andere neurologische variaties – geen defecten zijn, maar natuurlijke uitingen van menselijke diversiteit. Deze visie erkent dat leerlingen verschillend denken, leren, waarnemen en reageren, en dat dit vraagt om een onderwijsaanbod dat daarbij aansluit. De insteek bij de werkplaats is dat leerlingen die zijn vastgelopen binnen meer reguliere onderwijssystemen vanuit bewegen, ervaren, (mee)maken en sporten weer tot leren en ontwikkeling komen. Hierbij wordt sterk gewerkt vanuit de relatie en ingezet op talentontwikkeling.

Dit biedt de Schoterboswerkplaats:

  • Een creatieve leeromgeving waar leerlingen planmatig aan de slag gaan met hun eigen maak-projecten, afgestemd op wat past bij de leerling. Verschillende technieken worden aangeboden, denk aan: zoals houtbewerking, werken met papier en karton en ontwerpen met een 3D-printer. De leeromgeving is zo ingericht dat iedereen er een plek kan vinden, ook kinderen die een prikkelarme omgeving nodig hebben. Uitgangspunt is een cultuur van wederzijds respect; er wordt gewerkt met heldere routines en veel visuele ondersteuning.
  • Sport en beweging als vast onderdeel van het programma; een aanzet tot het in verbinding brengen van het hoofd met lijf en emotie, en het terugvinden van motivatie voor leren door letterlijk in beweging te komen.
  • Outdoor-activiteiten over en in de natuur, waarbij leerlingen hun grenzen gaan verleggen en zelfvertrouwen opbouwen.
  • Een ontprikkelruimte in de vorm van een huiskamer, waar leerlingen vaardigheden ontwikkelen om hun emoties te reguleren.

De activiteiten hebben stuk voor stuk tot doel om de leerlingen weer te motiveren tot leren en ontwikkelen en uiteindelijk tot schooldeelname.

Maatwerk
De Schoterboswerkplaats biedt zoals gezegd plaats aan leerlingen die geheel of gedeeltelijk niet naar school gaan. De trajecten zijn per definitie maatwerk. Dat betekent dat per leerling wordt bekeken wat passend en haalbaar is. In alle gevallen wordt toegewerkt naar deelname in de groep; dat is voor sommige leerlingen al direct mogelijk en voor anderen eerst nog gedeeltelijk of op een later moment.

Jeugdhulp is altijd betrokken bij dit aanbod voor leerlingen die (gedeeltelijk) niet naar school gaan. Het betreft dus een afgestemd aanbod-op-maat volgens een plan dat in gezamenlijkheid tussen onderwijs en jeugdhulp wordt opgesteld.  

Route
De route naar een plek op de Schoterboswerkplaats is op dit moment nog niet definitief vastgesteld. Wanneer je in overleg met ouders een verwijzing van een leerling van jouw school naar de Schoterboswerkplaats overweegt, neem dan tijdig contact op met IKC Schoterbos en betrek de CJG-coach uit je kernteam vanaf het begin bij het proces. In onderlinge afstemming tussen alle betrokken partijen wordt bepaald of een plek op de Schoterboswerkplaats – al dan niet in deeltijd – passend is voor de leerling. 

NB: De Schoterboswerkplaats wordt ook gericht ingezet voor beter passend aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen binnen het IKC. Over dit initiatief 'voor denkende doeners en doenende denkers' later meer!