Onderwijs aan nieuwkomers
Een kleuter die geen Nederlands spreekt of een leerling die doorstroomt vanuit de Internationale Taalklas (ITK) in een bovenbouwgroep, maar qua taal functioneert op het niveau van begin groep 4. Dat is spannend, uitdagend, lastig, onmogelijk, leuk! Zomaar wat reacties van scholen die zich met alle uitdagingen die er zijn inzetten om het onderwijs aan nieuwkomers vorm te geven.
De Internationale Taalklas groeit. Dat brengt met zich mee dat er steeds meer van oorsprong niet-Nederlandstalige leerlingen doorstromen naar de basisscholen. Om ervoor te zorgen dat de doorstroom op een goede, zorgvuldige manier plaatsvindt zodat deze leerlingen een goede start kunnen maken op hun volgende school, is door de ITK een doorstroomcoördinator aangesteld die de leerling begeleidt naar een school in de eigen woonomgeving. De interne begeleiders van de ITK verzorgen bij plaatsing op de basisschool een zorgvuldige overdracht.
De meeste van deze nieuwkomers doen het goed in ons onderwijs. Na pakweg een jaar intensieve taalbegeleiding in de ITK, worden zij geweldig opgevangen op de scholen in ons samenwerkingsverband. Voor sommige leerlingen heeft de school echter behoefte aan ondersteuning. Vragen die rijzen: Hoe kan ik als school deze leerling zo goed mogelijk ondersteunen bij het verwerven van de Nederlandse taal? Hoe ziet een trauma-sensitieve benadering eruit voor die leerling die zoveel heeft meegemaakt en nog met zich meedraagt? Hoe houd ik goed contact met ouders die niet alleen een niet-Nederlandse moedertaal hebben, maar bij wie ook culturele verschillen meespelen?
Kortom: Hoe kan het onderwijs aan nieuwkomers binnen de reguliere setting adequaat worden vormgegeven? Voor alle hulpvragen die hiermee te maken hebben, kun je het Adviescentrum Haarlem Taal (AHT) benaderen.
En het Adviescentrum Haarlem Taal biedt meer! Zo is er de training Coördinator Nieuwkomers. Dit is een training met een looptijd van twee jaar waarbij je leert hoe je de nieuwkomers op jouw school kunt monitoren en een passend (onderwijs)aanbod kunt geven. In de training worden vraagstukken die op jouw school leven rondom nieuwkomers opgepakt en uitgewerkt. Dat wat je leert in deze training, kan direct in de praktijk van jouw school worden toegepast.
De training Coördinator Nieuwkomers wordt aangeboden door AHT in aansluiting op eerdere initiatieven zoals het ITK Maatjesproject en het PEN traject.
Meer weten?
- Route doorstroom ITK leerlingen
- Website ITK Haarlem
- Website Adviescentrum Haarlem Taal
- Informatie training Coördinator Nieuwkomers[
- Data bijeenkomsten trainingen Coördinator Nieuwkomers
- Website LOWAN
Edith de Graaff, Dianne Kruyver, Jacqueline Houben (ITK en Adviescentrum Haarlem Taal) en Tinca Valkering (SWV PO-ZK)